piątek, 7 grudnia 2007

Wersje dekalogu

Dla tych, którzy nie wiedzą (choć trudno uwierzyć, ale tacy są), iż boskie, nieomylne przykazania zostały przez "święty kościół" zmienione cytuję ich pierwotne wersje (choć w sumie określenie - pierwotne - nie pasuje) za Wikipedią (po porównaniu informacji z zawartymi na innych stronach, także "religijnych").
"Tekst Dekalogu został zachowany w Biblii w dwóch, minimalnie różniących się wersjach: w Księdze Wyjścia (Drugiej Księdze Mojżeszowej, 20: 2-17) i w Księdze Powtórzonego Prawa (Piątek Księdze Mojżeszowej, 5: 6-21). Istnieją więc w Biblii dwa teksty Dekalogu oraz przynajmniej trzy sposoby podziału biblijnego tekstu na konkretne przykazania"

Przytoczę tu wersję z Księgi Wyjścia (są istotnie do siebie podobne obie wersje). Zaznaczyłam podział według współczesnego kościoła katolickiego (podział żydowski i protestancki na stronie Wikipedii). Zaznaczyłam fragment, który "nieomylny kościół" wykreślił, a, by zachować okrągłą liczbę dziesięciu przykazań, podzielił ostatnie.

"2Ja jestem Pan, twój Bóg, który cię wywiódł z ziemi egipskiej, z domu niewoli.

  1. 1. 3Nie będziesz miał cudzych bogów obok Mnie! 4Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu tego, co jest na niebie wysoko, ani tego, co jest na ziemi nisko, ani tego, co jest w wodach pod ziemią! 5Nie będziesz oddawał im pokłonu i nie będziesz im służył, ponieważ Ja Pan, twój Bóg, jestem Bogiem zazdrosnym, który karze występek ojców na synach do trzeciego i czwartego pokolenia względem tych, którzy Mnie nienawidzą. 6Okazuję zaś łaskę aż do tysiącznego pokolenia tym, którzy Mnie miłują i przestrzegają moich przykazań.
  2. 2. 7Nie będziesz wzywał imienia Pana, Boga twego, do czczych rzeczy, gdyż Pan nie pozostawi bezkarnie tego, który wzywa Jego imienia do czczych rzeczy.
  3. 3. 8Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić. 9Sześć dni będziesz pracować i wykonywać wszystkie twe zajęcia. 10Dzień zaś siódmy jest szabatem ku czci Pana, Boga twego. Nie możesz przeto w dniu tym wykonywać żadnej pracy ani ty sam, ani syn twój, ani twoja córka, ani twój niewolnik, ani twoja niewolnica, ani twoje bydło, ani cudzoziemiec, który mieszka pośród twych bram. 11W sześciu dniach bowiem uczynił Pan niebo, ziemię, morze oraz wszystko, co jest w nich, w siódmym zaś dniu odpoczął. Dlatego pobłogosławił Pan dzień szabatu i uznał go za święty.
  4. 4. 12Czcij ojca twego i matkę twoją, abyś długo żył na ziemi, którą Pan, Bóg twój, da tobie.
  5. 5. 13Nie będziesz zabijał.
  6. 6. 14Nie będziesz cudzołożył.
  7. 7. 15Nie będziesz kradł.
  8. 8. 16Nie będziesz mówił przeciw bliźniemu twemu kłamstwa jako świadek.
  9. 9. i 10. 17Nie będziesz pożądał domu bliźniego twego. Nie będziesz pożądał żony bliźniego twego, ani jego niewolnika, ani jego niewolnicy, ani jego wołu, ani jego osła, ani żadnej rzeczy, która należy do bliźniego twego."

Brak komentarzy: