czwartek, 7 stycznia 2010

Ciekawe paradoksy

.
"Czy Bóg może stworzyć tak ciężki kamień, którego nie mógłby podnieść?" - paradoks omnipotencji ;-)

"Sąd oświadcza więźniowi: zostaniesz powieszony w następnym tygodniu, ale dokładny dzień egzekucji będzie dla Ciebie zaskoczeniem.
Więzień odpowiada: nie możecie mnie powiesić w niedzielę, gdyż skoro mam być powieszony do końca następnego tygodnia, w niedzielę będę o tym wiedział, że mnie wieszacie. Skoro tak, to nie możecie mnie powiesić również w sobotę, bo wiedziałbym bowiem, że nie możecie mnie powiesić w niedzielę, tak więc egzekucja w ogóle by mnie nie zaskoczyła. Ale jeśli nie możecie mnie powiesić ani w sobotę ani w niedzielę, to nie możecie mnie powiesić również w piątek. Tak więc - nie możecie mnie w ogóle powiesić, gdyż egzekucja w żaden dzień nie będzie dla mnie zaskoczeniem.
Zostaje powieszony w środę." - paradoks skazanego


"Pewna ciotka twierdzi, że: lubi tych, co siebie nie lubią i nie lubi tych, co siebie lubią.
Pytanie: czy ciotka lubi siebie? Odpowiedzi prowadzą do paradoksalnego wniosku: że ciotka lubi siebie wtedy i tylko wtedy, gdy siebie nie lubi." - paradoks ciotki ;-)

"Na koniec historia pewnego sporu mającego miejsce w sądzie. Sąd przesłuchując świadka uciął jego wywody i zażądał, by ten odpowiedział krótko, jednym słowem na zadane pytanie - Tak lub nie.
Świadek odrzekł: są pytania, na które nie można odpowiedzieć w ten sposób. Sąd dalej upierał się, w końcu poprosił o przykład. Świadek zapytał: czy sąd bierze w dalszym ciągu łapówki, czy już przestał? Wysoki Sąd był bezradny wobec tak zadanego pytania." ;-)))

Źródło, wyjaśnienia tych i innych słynnych paradoksach na eioba.pl.
Zdjęcie ze strony obrazki.joe.pl.

Brak komentarzy: